Kijk het webinar Mindfulness toepassen op het werk 2.0 terug

Datum: dinsdag 17 september 2019

Spreker: Bart Hansma 

Inhoud: Dit webinar is een vervolg op het eerdere webinar 'Mindfulness voor weg- en waterbeheerders' uit september 2018. Het werk als weg- en waterbeheerder wordt steeds uitdagender. Je moet meer doen met minder tijd. De hoeveelheid informatie die je dagelijks moet verwerken neemt toe. Tegelijkertijd lijkt ons concentratievermogen af te nemen, mede door de versnipperende invloed van smartphones en het internet op onze aandacht. Gelukkig kan je aandacht trainen en leer je in dit webinar hoe je dat kunt doen, zelfs tijdens je werk. 

Vragen en antwoorden

Worden ervaringen van Rijks collega's gedeeld? Stel dat een team dit al heeft gedaan en als succesvol heeft ervaren, dan werkt dat mogelijk extra stimulerend.
Vanuit Mindful Rijk delen we resultaten van de impactmetingen in gesprekken en workshops. Laatst hebben we hier ook een post over geplaatst op LinkedIn (link: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6554735226017337345). We merken dat dit heel enthousiasmerend werkt inderdaad. 

Hoe houd je de meditatie elke dag vol?
Je staat niet alleen in deze uitdaging. Net als bij sporten kan er weerstand zijn om te beginnen en er tijd voor te maken, net als bij sporten helpt het als je in een ritme zit en bewust bent van de (soms subtiele) effecten op je (mentale) gezondheid en presteren. 

Wat kan helpen in het kort zijn drie belangrijke pilaren:

  1. je motivatie terughalen: wat 'kost' het als je het niet doet? wat levert het op als je het wel doet? Als je dit helder voor de geest kunt halen zul je een sprintje trekken naar je meditatiekussen of -stoel. 
  2. doe het samen: ga meditatiechallenge aan met collega/vriend/partner of zelfs met meerdere mensen, motiveer elkaar via appgroep of sociale meditatieapps zoals Insight Timer. Het is leuk om dit te delen met anderen en ook elkaar te herinneren aan elkaars motivatie. 
  3. laat je inspireren: er zijn vele boeken, workshops, sprekers (online en offline) te vinden die je weer even kunnen herinneren aan waarom het zo waardevol is om je aandacht te trainen. Ieder zo zijn smaak wat je inspireert, daarom goed om iets of iemand te vinden die dat goed voor jou doet. Voor mij motiveren mensen als Sam Harris, Tara Brach en Gil Fronsdal enorm (zijn allen online te vinden en in boeken, ik luister vaak podcasts van hen via Stitcher, gratis en gemakkelijk). 

Op welk moment van de dag kun je het beste mediteren?
Een vast moment van de dag is het beste. We zijn gewoontedieren en de meest vaste structuur in het leven is de dagstructuur. 

  • Ochtend heeft als voordeel dat je het minder snel overslaat en je de benefits meer merkt gedurende dag (ik althans). 
  • Na je werk heeft als voordeel dat je goed wakker bent en de drukte van werk en de dag op deze manier enigszins achter je kunt laten. 
  • Voor het slapen gaan heeft (vaak) als voordeel dat je lekkerder slaapt, nadeel is wel dat je misschien al voordat je aan mediteren toekomt in slaap valt en dat is in principe geen mediteren ;-). 

Hoe lang duurt het voor merkbaar resultaat?
In principe zou je meteen effect kunnen merken na een oefening zo kort als de drie minuten ademruimte (zijn ook studies naar gedaan dat bijv. Agile teams effectiever werkten, besluiten namen en konden luisteren na een dergelijke oefening). De analogie van je lichaam trainen gaat hier ook weer op, consistentie van oefening maakt het verschil en de effecten stapelen tot op zekere hoogte. De uitdaging bij mediteren (en ermee door blijven gaan) is dat we makkelijk over het hoofd kunnen zien hoe het ons beïnvloedt op subtiele manieren (minder stress, minder lang boos, minder afgeleid, beter slapen, etc.). Als deze effecten allemaal 10% zijn (10% minder  stress, 10% minder lang boos, etc.) dan kan het heel goed zijn dat je het over het hoofd ziet, maar is het dan niet alsnog 10 minuten van je dag waard?